Kræsen efter sygdom?

10. december 2021

Alder:
17 mdr.

Kræsen efter sygdom?

Hej igen Helen

I forlængelse af mit seneste spørgsmål har jeg et nyt et relateret til madvaner. Vores dreng på knap 17 måneder var i oktober indlagt med mavesygdom, hvor han var afhængig af sonde og drop. Han faldt to kurver på sin vægt og har været meget "kræsen" siden. Han har altid haft en stor kærlighed for mad, men nu er han blevet meget selektiv om, hvad han vil spise. Faktisk afviser han alt ud over rugbrød, landbrød, grød, øllebrød, kødsauce og kartoffelbåde. Selv frugt afviser han prompte ved at smide det væk fra tallerknen. Vi samler op og siger "maden ...

Annonce

... bliver på bordet, skat", men det kan vi gøre 1000 gange og han spiser det ikke alligevel. Vi spiser altid sammen og prøver også at give ham fred til at "passe sin egen tallerken", men han skælder os tydeligt ud, hvis han ikke synes om menuen.

Vi bliver i tvivl om, hvorvidt vi skal "føje" ham i hans madpræferencer. Lige nu giver vi ham rugbrød efter ca. 15 min., hvis han ikke spiser noget af det, vi tilbyder ham. Han er blevet lidt for slank og pga. hans allergi, har vi i forvejen svært ved at få nok energi i ham. Hvad ville du foreslå?

Venlig hilsen
Valdemars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39